Ako získať “nápad za milión”?

Možno ste motivovaní začať pracovať na svojich najväčších snoch. Možno viete, čo chcete - viete, akým životným štýlom chcete žiť, viete, že chcete podnikať a viete, že chcete ľuďom pomáhať. Chýba vám však jediná, no zato absolútne zásadná vec - nápad. Dokonca máte pocit, že čím viac sa na niečo snažíte prísť, tým viac ste zúfalí. Nevešajte hlavu. O chvíľu sa dozviete, ako takýto nápad získať a dokonca aj to, ako ho premeniť na bestseller.

Skvelý nápad

Ak patríte do skupiny ľudí, ktorú trápi to, že majú všetky predpoklady na úspešné podnikanie, no chýba im nápad, nasledovné riadky vám môžu naozaj pomôcť. V prvom rade si však musíte uvedomíte, že musíte prestať hľadať nápad, ktorý by bol dokonalý. Nesnažte sa prísť na niečo, čo tu ešte nebolo. Zbytočne sa tým trápite. Dôležité nie je prísť s niečím novým, dôležité je prísť s niečím lepším. Veľakrát tak snaží len vylepšiť niečo, čo to už je, alebo spraviť na tom nejakú malú inováciu na tom správnom mieste.

Ako však zistiť, kde začať? Kde nájsť ten vytúžený nápad? K tomu, aby k vám prišiel, vám stačí začať robiť dve veci. Ktoré sú to?

  1. Pozorujte sami seba. Dajte si záväzok, že najbližší mesiac sa budete veľmi podrobne pozorovať a zameriate sa na to, v čom vynikáte. Takmer každý z nás má totižto na niečo talent. Preto sledujte, čo vás baví, čo vám ide s ľahkosťou, za čo vás ľudia chvália, na čo sa vás pýtajú. Veľmi pozorne to sledujte a príďte na to, v čom ste naozaj jednotkou.
  2. Sledujte okolie. Sledujte ho všade a neustále. Sledujte ho pri šoférovaní, pri prechádzke, na dovolenke či pri práci. Veľmi pozorne všetko pozorujte a v duchu si hovorte, čo by ste pochválili a naopak, čo by ste vylepšili. Sledujte, čo funguje a čo nefunguje a popremýšľajte nad tým, ako by ste dané veci vylepšili či prerobili. Veľakrát môže ísť len o nejakú absolútnu drobnosť, ktorá vám však môže priniesť obrovský úspech.

Kľúčom k úspechu a k nájdeniu skvelého nápadu je spojenie týchto dvoch krokov. Spojte svoj najväčší talent s vašou vnímavosťou a uvidíte, že výsledok ohúri aj vás samotných.

Skvelý produkt

Keď už máte v hlave svoj skvelý nápad, je čas na to, aby ste ho pretavili na svoj skvelý produkt (alebo skvelú službu). Ako však na to? Aby bol výsledok vašej snahy a vašej práce naozaj skvelý, musí spĺňat tri atribúty.

Tým prvým je to, že vás to jednoducho musí baviť. Keď vás niečo nebaví, nedokážete sa do toho vložiť a ľudia to vycítia. Druhým je to, že v tom musíte byť dobrí. Profesionálny dojem je samozrejme vo svete podnikania stále mimoriadne dôležitý. Najdôležitejšou je však stále posledná podmienka, ktorou je to, že ľudia musia váš produkt chcieť. Musí ich zaujať a musia oň mať záujem, inak bude vaša práca zbytočná.

To, či ich oslovíte, môžete zistiť tým, že si urobíte menší prieskum trhu. Koľko ľudí mesačné hľadá daný produkt alebo službu? Ako sa darí vašej konkurencii? Čo váš produkt vyrieši? Aj tieto otázky vám pomôžu odpovedať na to, či dosiahnete úspech.

Pri tvorbe však nezabúdajte na jednu mimoriadne dôležitú vec, ktorou je štandardizácia procesu. Snažte sa to, čo robíte, maximálne zjednodušiť. Čím viac času si ušetríte, tým viac sa budete môcť venovať ďalším aktivitám na zveľadenie vášho podnikania.

Skvelý marketing

Keď máte vymyslený skvelý produkt alebo nejakú jedinečnú službu, na scénu prichádza marketing. Treba si úprimne povedať, že mnohí podnikatelia ho nemajú príliš v láske, čo je však chybou. Žiaľ, mnoho ľudí sa stále riadi pravidlom: “Čo je dobré, to sa predá samo.” Vedzte však, že toto je absolútny nezmysel a mýtus, ktorý už dávno neplatí.

Dnes je marketing jedným zo základných pilierov, na ktorých treba postaviť svoje podnikanie. Marketing predsa nie je len o propagácii produktov, ale rovnako tak aj o komunikácii s ľuďmi, o nadväzovaní nových kontaktov a o budovaní si dôvery. A to je predsa to, čo odlišuje úspešného podnikateľa od toho neúspešného.

Marketing si jednoducho musíte naplno užívať a musíte sa doňho doslova zamilovať. Naplno si užite ten pocit, keď môžete “vypustiť” svoj produkt do sveta a predstaviť ho ľuďom. Neváhajte sa tiež v tejto oblasti vzdelávať, pri marketingu totižto platí, že čo doň investujete, to sa vám mnohonásobne vráti.

Skvelý zážitok

Jednou z najväčších chýb, ktorej sa mnohí podnikatelia dopúšťajú je to, že nevyužívajú plný potenciál svojich klientov alebo zákazníkov. Tí si od nich síce niečo kúpia, avšak tam sa to končí. Takýto prístup však nie je správny a k vašim klientom či zákazníkom je potrebné pristupovať úplne inak.

Vaše podnikanie môže nabrať úplne iný rozmer, keď ľuďom, ktorí si od vás niečo kúpia, sprostredkujete skvelý zážitok. Vtedy si totižto môžete byť takmer istí, že takýto zákazník či klient sa k vám čoskoro vráti a nakúpi u vás znova.

Podstatou je teda vyvolať u ľudí tzv. “wow efekt”. Ide o silnú emóciu, ktorá vás odlíši od konkurencie a zároveň sa postará o to, že jednorazový kupujúci sa premení na vášho fanúšika. Ako však niečo takéto docieliť? Nie je to až také náročné, ako by sa mohlo zdať.

Kľúčom je jediná vec, a to dať ľuďom niečo naviac. Darujte im niečo navyše, nejaké prekvapenie, ktoré nebudú čakať. Presne takto premeníte obyčajný nákup na skvelý zážitok, a to sa vo svete podnikania naozaj počíta.

Skvelá komunita

Jedným zo základných pravidiel v podnikaní je to, že ak sa vám okolo seba podarí vybudovať skalných fanúšikov a sieť skutočných priaznivcov, vaše podnikanie porastie svetelnou rýchlosťou. Vďačíme za to moderným technológiám - vďaka nim sa totižto môžeme v okamihu podeliť so svojimi známymi o dobré skúsenosti či cenné odporúčania.

Ak si okolo seba chcete vybudovať takúto komunitu, musíte nasledovať tri kroky, a to:

  1. Podeľte sa s ľuďmi o svoje know-how. Prezraďte im základy tajomstva vášho úspechu. Zdieľajte s nimi svoj svet a zákulisie vášho podnikania. Ľudia to milujú a môžete si byť istí, že aj keď si od vás niečo nekúpia hneď teraz, čoskoro sa k vám určite vrátia.
  2. Budujte identitu svojej značky. Či už si to chceme priznať alebo nie, produkty si veľakrát kupujeme nielen kvôli ich kvalite, ale aj kvôli identite, ktorú vytvárajú. Skvelým príkladom sú napríklad značky ako Apple, Mercedes, Lacoste či mnohé iné. Mať produkt takejto značky nás zaraďuje do istej skupiny, dáva nám istú prestíž. Preto popremýšľajte nad tým, akú identitu chcete svojej značke dať. Ľudia si ju s vami totižto budú automaticky spájať a tak, ako môže predaju samotných produktov uškodiť, môže im aj pomôcť. Je preto len na vás, ako túto otázku uchopíte.
  3. Zdieľajte s ľuďmi svoju víziu. Ak sa s ňou stotožnia a budú s ňou súhlasiť, opäť nezískate len kupujúceho, ale aj skalného fanúšika. A od tých je predsa závislý akýkoľvek biznis.

Ak sa budete riadiť týmito tromi krokmi, vytúžený úspech na seba nenechá dlho čakať.