Podrobný postup na vytvorenie SEO analýzy

Ak sa do toho chcete naozaj “oprieť”, ponúkame vám aj presný postup, ako si vytvoriť svoju vlastnú SEO analýzu. Podľa nej to zvládnete, aj keď si o sebe myslíte, že ste počítačovo menej zdatní.

Pri začatí analýzy je dobré mať jasno v tom, čo váš web či e-shop ponúka. Na základe toho vieme zistiť kľúčové slová, na ktoré sa zamerať. Na toto je najosvedčenejší Google AdWords, ktorý dokáže aj v rámci bezplatnej verzie vyhľadať a zozbierať dáta o vyhľadávanosti rôznych kľúčových slov a ich alternatívy.

A ako presne na to? V nástroji "Plánovač kľúčových slov" si zvolíme jednu z možností. Ak chceme vyhľadať nové kľúčové slové a ich alternatívy, zvolíme prvú možnosť. Do prvého poľa dáme hlavné kľúčové slová vystihujúce biznis alebo ponuku, následne vložíme stránku ktorej sa to týka. Potom zvolíme kategóriu produktov (dá sa celá kategória alebo rozkliknúť na jednotlivé podkategórie). Ešte určíme krajinu, jazyk a vyhľadávač, prípadne ďalšie ponúkané možnosti. Je vhodné dať si zobraziť kľúčové slová pre každý jazyk osobitne. Taktiež ak sa jedná o dve možné kategórie/podkategórie produktov, je dobré to spraviť osobitne.

Teraz dostaneme dáta, resp. tabuľku s údajmi o kľúčových slovách. Čísla o počte vyhľadávaní sú presnejšie v prípade plateného účtu v AdWords, ale na zlepšenie SEO nám dajú tieto približné čísla základný odhad o počte vyhľadávaní, takže vieme určiť, ktoré slová je dobré používať. Keďže v prípade SEO analýzy potrebujeme len prvé dva stĺpce, je ideálne tabuľku skopírovať do Excelu a vytvoriť z nej tabuľku tam, pričom vymažeme stĺpce, ktoré nám netreba. Je potom ľahšie vybrať tie najvyhľadávanejšie a taktiež pridávať ďalšie po úprave kritérií a možností vyhľadania kľúčových slov. Z týchto kľúčových slov si tak urobíme zoznam najvhodnejších, na ktoré sa zamerať.

Ďalej prejdeme stránkou, či nám nenapadnú ďalšie vhodné kľúčové slová k ponuke a zistíme, či je stránka rýchla a všetko funguje ako má - overíme responzivitu, viacero prehliadačov atď. Teraz môžeme začat analyzovať kľúčové slová a ďalšie aspekty k SEO na samotnej stránke. Zvyčajne sa SEO analýza robí na hlavnú stránku domény, prípadne obchodu, ak je to iná ako hlavná stránka domény. Ak klient žiada na viacero stránok, postup je ten istý, ako keby sa jednalo o ďalšiu novú analýzu nového projektu, alebo podľa inej dohody s klientom.

Otvoríme stránku a zapneme MozBar. Odporúčame MozBar ako hlavný, druhý odporúčaný doplnok je ale dobré používať tiež - overiť, či jeden z nich nezanalyzoval niečo nesprávne. MozBar zapneme kliknutím na ikonku s M v strede, ktorá sa pridala po jeho nainštalovaní, vedľa search baru v Google Chrome. Klikneme na ikonu dokumentu s lupou a následne sa nám zobrazia údaje o stránke.

Ako prvá sa nám zobrazí záložka On-Page Elements, ktorá obsahuje dáta základných webových prvkov dôležitých pre SEO: URL, Page Title (nadpis alebo title), Meta Description, Meta keywords, H1 a H2 tagy a v nich použité slová, Bold/Strong - čiže písmo boldom, Italic/em - čiže písmo Italic (kurzíva) a Alt Text - čiže alternatívne texty/popisy k obrázkom. Tu vychádzame zo zozbieraných údajov kľúčových slov a základných princípov SEO, čiže zhodnotíme vhodnosť kľúčových slov, dĺžku popisu, počet a kľúčové slova v H1,H2 tagoch a Bold/Italic písme.

Ďalšia záložka v MozBar-e je Generall Attributes, čiže vlastnosti stránky. Z tejto je dôležitý len údaj, koľko trvalo načítanie sa komplet stránky, hlavne pri testovaní rýchlosti pre rôzne typy pripojenia. Program obsahuje aj ďalšie položky, tie však pre základnú prácu s ním nie sú až také dôležité.

Následne ešte môžete použiť  aj druhý doplnok, SEO & Website Analysis. Ten nám ponúkne ďalšie dáta, ako údaje o responzivite a možné chyby na stránke. Tu je potrebná len angličtina a na základe informácií o princípoch SEO si vypísať potrebné a podstatné údaje, ktoré doplnok ponúkne.  

Na základe tohto komplexného prehľadu získate skvelý prehľad o tom, či je na vašom webe všetko v poriadku, prípadne čo by na ňom ešte bolo možné vylepšiť. Veríme, že vám tento postup pomohol, a že ho využijete vo svoj prospech.