Krok #6

Email marketing

V oblasti online podnikania je mimoriadne dôležitá skutočnosť, že mať kvalitnú emailovú databázu je absolútnou nevyhnutnosťou. Ľudia, ktorí potvrdia odber vašich emailov, sú totiž vašou najužšou cieľovou skupinou, na ktorú môžete mať najväčší vplyv, a zároveň sú to ľudia, ktorí vám môžu priniesť najväčší zisk. Na odber vašich mailov sa totižto prihlásili úplne dobrovoľne, len preto, že ich zaujal váš obsah. Majú o vašu prácu záujem a veria, že im máte čo povedať.

Pokúšať sa ľuďom čokoľvek predať hneď pri prvej návšteve vašej stránky nie je správne a vo väčšine prípadov to ani nie je možné. Ak niekto na váš web zavíta po prvýkrát, vaším primárnym cieľom by preto malo byť získanie jeho emailového kontaktu.

Online nástroje, ktoré vám pomôžu s e-mailingom

Možností máte, samozrejme, viacero. Cieľom je, aby ste si našli taký nástroj, ktorý vám bude vyhovovať najviac, a pomocou ktorého si celý tento proces úplne zautomatizujete. Vašou úlohou tak bude “len” vymyslieť e-mailingovú stratégiu, ktorá na vašu cieľovú skupinu zafunguje. O ostatné sa postará nejaký šikovný nástroj.

Medzi najpoužívanejšie a najobľúbenejšie patria napríklad nasledovné služby:

mailchimp.com,

• icontact.com,

• benchmarkemail.com,

• constantcontact.com,

• campaignmonitor.com.

Tisícky užívateľov na celom svete sú dôkazom toho, že fungujú naozaj dobre. Všetky sú overené časom a majú príjemné užívateľské prostredie umožňujúce tvorbu newslettrov či odosielanie SMS. Napríklad taký Mailchimp vám umožní bezplatne zaslať až 12 000 e-mailov na 2 000 mailových adries, čo bohato postačí každému začínajúcemu podnikateľovi.

Samozrejme je však pochopiteľné, ak by ste radšej uprednostnili niečo “domáce” - a to predovšetkým vtedy, ak sa s angličtinou práve nekamarátite. V takom prípade vám môžeme odporučiť vynikajúci smartemailing.cz.

Smartemailing.cz je rýchla a jednoduchá internetová aplikácia, vďaka ktorej sa stane spravovanie vašich mailov také jednoduché, ako nikdy predtým. Vyskúšať si ho môžete na 14 dní úplne zdarma a skvelé je na ňom aj to, že počas pracovných dní poskytuje podporu v českom jazyku.

Smartemailing.cz ponúka naozaj všetko, čo pri svojom podnikaní potrebujete na úspešný e-mail marketing, teda napríklad:

  • vytvorenie formuláru na zber e-mailov už do 3 minút,
  • segmentácia kontaktov (napr. podľa veku či pohlavia), na základe čoho môžete e-maily personalizovať,
  • tvorba e-mailovej kampane bez potreby grafika či programátora,
  • responzívny dizajn (korektné zobrazenie aj na mobiloch či tabletoch),
  • možnosť rozosielania SMS správ,
  • automatizácia kampaní (e-maily sa rozosielajú vo vopred stanovenom čase),
  • podrobné a prehľadné analýzy.

Ak teda premýšľate nad nástrojom, ktorým svoje podnikanie nakopnúť pomocou e-mail marketingu, smartemailing.cz vás určite nesklame.

Ako získať emailové kontakty a ako pripraviť sériu e-mailov, ktoré zaujmú

Odpoveď na túto otázku je v zásade veľmi jednoduchá. Ak od niekoho chcete, aby sa prihlásil na odber vašich emailov, musíte mu zato poskytnúť nejakú protihodnotu. Malo by ísť o akýsi “úplatok”, ktorý bude mať pre ľudí veľkú hodnotu. Denne nám predsa mailovú schránku zahlcuje množstvo emailov a ľudia sa svojím súkromím zaoberajú čoraz viac, treba byť preto naozaj originálny.

Akú formu by mal takýto “úplatok” mať? Možností máte viacero a vybrať si môžete buď len jednu z nich, alebo ich môžete nejakým vhodným spôsobom nakombinovať. Vaše možnosti sú nasledovné:

  • e-book
  • audio interview
  • bonusové články
  • rôzne “hacky” z oblasti, ktorou sa zaoberáte
  • free software
  • prístup k nejakému tutoriálu
  • šablóny
  • prístup ku kurzu
  • prístup k zaujímavým videám
  • kupón na zľavu
  • prístup do VIP členskej sekcie
  • …a podobne

Je teda len na vás, či vytvoríte nejaký hodnotný e-book (tento spôsob funguje naozaj skvele), pripravíte pre ľudí video tutorial alebo im ponúknete nejakú zaujímavú zľavu. Vo všeobecnosti však platí, že čím bude váš “úplatok” hodnotnejší a originálnejší, tým je pravdepodobnejšie, že daný emailový kontakt získate.

Ak sa vám to podarí, daná odmena by sa mala vášmu čitateľovi odoslať automaticky, a to vďaka nástroju na automatizáciu e-mailov, ktorý si vyberiete. Na trhu je dostupných viacero variant a tie najlepšie samozrejme nie sú zdarma, no v každom prípade ide o investíciu, ktorá sa oplatí.

Ak sa rozhodnete napr. pre bonusové články, môžete z nich vytvoriť veľmi zaujímavú sériu e-mailov. Svojim odberateľom tak môžete po dobu 5 či 7 dní zasielať nejaký zaujímavý článok - ideálne by samozrejme bolo, ak by sa týkali rovnakej témy, ako napr. “7 tipov, ako si pomocou e-mail marketingu zdvojnásobiť zisky” a po dobu 1 týždňa im zašlete každý deň 1 tip.

Vaši odberatelia tak získajú vysokú pridanú hodnotu a navyše budú každý deň “v strehu” čakať na váš ďalší mail. Ide síce o časovo náročnejší proces, ide však o investíciu, ktorá sa vám opäť niekoľkonásobne vráti.

Kam umiestniť formulár na prihlásenie sa na odber?

Otázkou je aj to, kde a kedy by sa malo návštevníkovi vašej stránky zobraziť okno, ktoré by ho informovalo o možnosti “vymeniť” svoj email za nejaký bonus, ktorý mu ponúkate.  V odbornejších kruhoch prevláda názor, že opt-in formulár by na návštevníka stránky v žiadnom prípade nemal vyskakovať vo forme pop-up okna, nakoľko to môže pôsobiť amatérsky a otravne. Pravdou však je, že mnohé stránky tento spôsob využívajú dodnes a funguje im.

Konečný výber je však samozrejme len na vás, za zváženie však určite stojí aj umiestnenie opt-in formulára nasledovne:

  • na vašu úvodnú stránku,
  • na pravom okraji stránky,
  • na spodku jednotlivých článkov,
  • nad jednotlivým článkami.

Vynikajúcim spôsobom je otestovať si viacero možností a nejaký čas pozorne sledovať jednotlivé údaje, reakcie a počet odberov. Potom sa už len ustáľte pri tej, ktorá bude konkrétne na vašom webe fungovať najlepšie - pokojne sa môže stať, že pôjde aj o spomínané pop-up okno.

Ako často svojej databáze rozosielať emaily?

Toto je “problém”, ktorým sa zaoberá viacero online podnikateľov, neexistuje však žiadna univerzálna odpoveď, ktorá by fungovala vo všetkých prípadoch. Frekvencia posielania emailov závisí nielen od témy, ktorej sa váš web venuje, ale rovnako tak aj od vašej cieľovej skupiny.

Najlepším spôsobom je preto opäť skúsiť si nastaviť nejaký systém a sledovať reakcie. Vďaka údajom, ktoré získate, potom môžete pracovať na jej zdokonalení a frekvenciu zasielania mailov, prípadne ich obsah pozmeniť.

Prečo je e-mail marketing stále taký populárny?

Odpovedí je hneď viacero:

Je lacný. Mesačný poplatok za naozaj spoľahlivú službu nie je vôbec vysoký a v porovnaní so ziskom, ktorý vám môže priniesť, je naozaj zanedbateľný.

Je efektívny. Ako sme už v úvode spomenuli, databázu vašich e-mailingových kontaktov tvorí najužší výber z vašej cieľovej skupiny, čo hrá vo váš prospech.

Funguje okamžite. Ak systém odošle newsletter a vy doň umiestnene nejakú výzvu na akciu (napr. “Nakupujte TU” pri nejakej zľave), odberateľ môže vašu stránku ihneď navštíviť a rovno aj nakúpiť.

Dá sa vynikajúco analyzovať. Vďaka nejakému smart online nástroju budete mať všetko pod kontrolou a pod drobnohľadom - uvidíte, koľko ľudí si váš mail otvorilo, koľko na daný odkaz v ňom kliklo, koľko sa po prečítaní správy odhlásilo z newslettra a pod. Na základe toho môžete svoju stratégiu neustále zdokonaľovať.

Je cielený. Svoje maily môžete rozosielať zo svojej databázy kontaktov rozosielať presne tým ľuďom, ktorých daná kampaň osloví. Cielená reklama je predsa vždy najefektívnejšia a inak tomu nie je ani pri e-mail marketingu.