Tvorba blogu, webu a eshopu

Rozhodli ste sa založiť si svoj vlastný blog? Blahoželáme, vynikajúce rozhodnutie. Mnohé prieskumy totižto dokázali, že stránky, ktorých súčasťou je blog, ľudia vnímajú ako oveľa atraktívnejšie a dôveryhodnejšie. Blog by jednoducho mal byť základným prvkom vašej stránky, a to bez ohľadu na to, či máte prezentačný web, web venujúci sa nejakej téme alebo e-shop. A čo je na tom skvelé je to, že blogy a články milujú nielen ľudia, ale aj vyhľadávače, zároveň teda ide o skvelý spôsob prezentácie a propagácie.

Určite však viete, že dosiahnuť, aby sa váš blog dostal do povedomia ľudí a spraviť z neho blog, ktorý bude úspešným, nebude jednoduché. Keď však nadobudnete základné znalosti o tom, ako taký blog založiť a ako vlastne funguje, bude to pre vás oveľa jednoduchšie. V tejto časti si preto stručne povieme niečo o doméne, webhostingu i redakčnom systéme. Všetky tieto poznatky sa vám zároveň zídu i pri zakladaní akéhokoľvek webu či e-shopu.

Doména

Čo je to vlastne doména? S týmto slovom ste sa už pravdepodobne stretli viackrát. Zjednodušene by sme mohli povedať, že doména je názov vašej stránky na internete alebo URL adresa vášho webu. Každá jedna doména sa skladá z dvoch častí, a to:

• názov

• koncovka

Názov domény - tento názov môže byť aký len chcete, doména však musí byť voľná. To si ľahko overíte priamo u ktoréhokoľvek registrátora. To, ako si vybrať tú najlepšiu doménu, vám prezradíme nižšie.

Koncovka - mnoho ľudí si to neuvedomuje, no na koncovke domény taktiež veľmi záleží. Koncovka môže byť napríklad .sk, .eu či .com, no v poslednom čase sa stretávame aj s originálnymi a kreatívnymi koncovkami, ako napríklad .photo, .travel, .blog a desiatky iných.

Ako si vybrať tú najlepšiu?

Výber názvu domény nie je vôbec jednoducho záležitosťou. Názov domény by mal človeka okamžite osloviť a zaujať, no zároveň by mal byť jasný, výstižný a krátky. Toto je niekoľko hlavných zásad, ktorými by ste sa pri výbere názvu svojej domény mali riadiť.

Dĺžka domény. Naša rada znie: zvoľte si názov, ktorý bude čo najkratší, jednoduchý a návštevník si ho ľahko zapamätá. Ak sa web týka nejakého konkrétneho produktu alebo projektu, určite použite jeho názov. Ak je zameraný všeobecne, no venuje sa vážnym témam, zvoľte si seriózny názov - naopak, ak budete zverejňovať aj humorné príspevky, môžete ho ladiť aj humorne a pod.

Kľúčové slovo v doméne. Ak sa vám podarí vytvoriť názov domény z kľúčových slov, na ktoré chcete stránku optimalizovať, určite to nie je z hľadiska SEO na škodu. Ľudia tiež vo vyhľadávačoch častejšie klikajú na odkazy, pri ktorých vidia, že doména obsahuje slovo zamerané na tému, ktorá ich zaujíma.

Jasný názov. Takisto je však dôležité zohľadniť to, aby si vás niekto neplietol s konkurenciou, tobôž nie so stránkou, ktorá má úplne odlišný obsah. V rámci jasného názvu sa tiež vyvarujte použitiu písmen či znakov, ktoré môžu pri diktovaní vyvolať nejasnosti - v slovenčine to môže byť napríklad písmeno “v/w” a podobne.

Sociálne siete. Vzhľadom na to, že žijeme v dobe, kedy to, čo nie je na sociálnych sieťach vlastne ani neexistuje, nezabudnite ani na túto veľmi dôležitú vec - a to síce overiť si, či je daný názov voľný na vytvorenie fanpage na Facebooku či na vytvorenie účtu na Instagrame. Pre zachovanie identity vášho webu je totiž dôležité, aby boli tieto názvy totožné - inak by to mohlo ľudí mýliť.

Akú koncovku si zvoliť?

Veľmi často kladená otázka, na ktorú existuje v podstate veľmi jednoduchá odpoveď. Na Slovensku stále “víťazí” koncovka .sk a je veľmi pravdepodobné, že aj ak si zvolíte akúkoľvek inú koncovku, ľudia budú za názov vašej domény aj tak stále písať .sk. Hovoríme samozrejme o prípade, kedy sa vaše ambície týkajú len Slovenska, ak chcete expandovať aj do zahraničia, bez váhania zvoľte koncovku .com, .eu či iné. Kreatívne koncovky, ako napríklad vyššie spomínané photo, .travel, .blog a iné sú zaujímavé, no odporúčali by sme ich voliť len vtedy, ak máte istotu, že vašu cieľovú skupinu oslovia, a hlavne, že si túto koncovku nebudú zamieňať.

Je možné použiť diakritiku či čísla?

Toto vám naozaj neodporúčame. Je to totiž v rozpore so zásadou jednoduchého a jasného názvu. Názvy domén sme zvyknutí písať bez diakritiky a čo sa týka čísel - vo väčšine prípadov sú naozaj ťažko zapamätateľné. Samozrejme, môžu existovať výnimky, no skôr by som ich nazval výnimkami, ktoré potvrdzujú pravidlo.

Veríme, že tieto tipy vám pomôžu vybrať si doménu, ktorá bude pre typ vášho blogu najvhodnejšia. Čo však po registrácii domény? Ďalším krokom bude výber toho najlepšieho webhostingu.

Webhosting

Čo je to webhosting? Zjednodušene povedané – webhosting je niečo ako dom pre vašu webovú adresu. Mať internetovú adresu je síce veľmi dôležité, ale rovnako dôležité je dať jej aj “domov”. Predstavte si, že by ste mali ako trvalé bydlisko uvedenú nejakú adresu XY, no na tejto adrese by nestál žiaden dom. Kde by ste teda bývali? A presne tak je to aj s akoukoľvek internetovou adresou. Na to, aby fungovala, musí mať svoj “dom”, v tomto prípade teda webhosting.

Na aké parametre pri výbere webhostingu prihliadať?

Ako to už býva, ponúk je mnoho a vybrať si tú najlepšiu môže byť naozaj náročné. Nie je webhosting ako webhosting a preto vám radím, aby ste pri jeho výbere hľadeli predovšetkým na tieto parametre.

Dostupný priestor. Ide o celkový priestor na disku, ktorý môže váš web zabrať. Samozrejme, čím je tento priestor väčší, tým je vyššia aj samotná suma. Zvážte predovšetkým to, aký veľký priestor potrebujete, zbytočne budete preplácať na niekoľkých GB, keď by vám úplne postačilo napríklad 500 MB (čo väčšine webov naozaj úplne stačí).

Dostupnosť. Pri výbere webhostingu vám odporúčam vypátrať aj tento údaj. Ak sa dopracujete k číslu 99,9%, je to skvelé, pretože to znamená, že mesačne bude váš web “nefunkčný” (napríklad z dôvodu údržby) len cca 40 minút. Čím bude percentuálne vyjadrenie nižšie, tým sú výpadky častejšie, čím môžete stratiť množstvo klientov či čitateľov.

Databáza MySQL. Ak sa rozhodnete využívať redakčný systém, práve ten ukladá obsah webu a rôzne nastavenia do tzv. databázy, na ktorú je napojený. Tá môže byť obmedzená buď svojou veľkosťou, alebo počtom. Pre bežný web však stačí, aby mala táto databáza veľkosť cca 50 – 100 MB.

PHP. Ide o programovací jazyk, v ktorom sú naprogramované redakčné systémy. Webhostingy majú rôzne verzie PHP, preto je vždy potrebné si zistiť, či daný webhosting podporuje tú verziu PHP, ktorú potrebuje váš redakčný systém.

Zálohovanie. V tomto prípade by malo ísť o samozrejmosť. Zálohovanie je funkcia, vďaka ktorej sa váš web zálohuje v prípade, ak sa s webhostingom či s vašou stránkou niečo stane.

Technická podpora. Dobrá technická podpora vám vie ušetriť nielen veľa času, ale predovšetkým veľa nervov. Prečítajte si napríklad recenzie klientov a tiež sa snažte hľadať takého poskytovateľa webhostingu, ktorý poskytuje podporu aj počas víkendov a ideálne 24 hodín denne.

Cena. Samozrejme nejde o prioritné kritérium, avšak môže ísť o údaj, ktorý vám pomôže rozhodnúť sa. Niektoré hostingy majú totiž prehnané ceny a neponúkajú ani zlomok toho, čo dostanete za nižšiu cenu niekde inde.

A čo ďalej? Máme doménu, máme hosting, teraz potrebujeme systém webu, a to redakčný systém. Čo to je redakčný systém? Ako to všetko funguje?

Redakčný systém a tvorba webu

Čo je to redakčný systém? Redakčný systém je teda vlastne internetová aplikácia (alebo software), ktorej úlohou je správa obsahu, štruktúry, vzhľadu i funkcií daného webu. Do tohto systému sa môžete svojimi prihlasovacími údajmi kedykoľvek prihlásiť a jednoducho editovať obsah stránky, pridať nový článok, nový produkt a podobne.

Ako sa rozhodnúť pre správny redakčný systém?

Na to, ktorý je ten najlepší, neexistuje žiadna univerzálna odpoveď. Vždy totiž treba zohľadniť vaše požiadavky, očakávania a tiež nároky, ktoré si daný web vyžaduje. Pred definitívnym rozhodnutím vám však odporúčam položiť si nasledovné otázky:

• Má daný redakčný systém nejaké obmedzenia? Bude vhodný pre moju webstránku?

• Ak sa rozhodnem rozšíriť svoj web o nejakú novú funkcionalitu, alebo ak budem chcieť doplniť napríklad e-shop, bude to možné?

• Aká bude dostupnosť a bezpečnosť mojej webovej stránky?

• Bude môj web optimalizovaný pre SEO?

• Budem mať k dispozícii štatistiky?

• Podporujú daný redakčný systém všetky prehliadače? Zobrazuje sa stránka správne?

Aký redakčný systém si zvoliť?

Možností máte viacero, no jedným z najpoužívanejších a najobľúbenejších redakčných systémov je určite WordPress, čomu sa nemôžeme čudovať. Poskytuje množstvo funkcií, kladie dôraz na užívateľskú prívetivosť, ľahko sa ovláda a poskytuje obrovské množstvo šablón i pluginov.

Redakčný systém je väčšinou sám o sebe dobre použiteľný s obsahom všetkého potrebného, no pokiaľ chcete niečo viac, ani to nie je problém.  Čo sa týka WordPressu, na internete máte možnosť nájsť tisícky grafických šablón, ktoré sa do systému dajú doinštalovať, čím zmeníte zobrazovanie a vzhľad celého webu. Veľa z nich je dokonca zadarmo a tie kvalitnejšie a prepracovanejšie sa dajú kúpiť za pár eur.

Webprezisk.sk - Wordpress a šablóna Mioweb

Na tomto mieste však treba podotknúť, že aj keď si zaobstaráte krásnu šablónu, tak nie je úplne jednoduché ju na webe nastaviť tak, aby vyzerala tak pekne, ako v náhľade u predajcu. Človek, ktorý nie je “počítačovo” príliš zdatný, si s ňou tak možno vôbec nebude vedieť poradiť.

Ak si na to netrúfate, no svoj blog chcete mať spravený na čo najvyššej úrovni, určite vám odporúčame navštíviť stránku webprezisk.sk. Tá vám ponúkne buď možnosť dať si stránku vytvoriť skutočnými profesionálmi, alebo možnosť zakúpenia šablóny MioWeb, vďaka ktorej si svoj web bežiaci na WordPresse rýchle a jednoducho “spojazdníte” aj sami. Na stránke webprezisk.sk nájdete všetky potrebné informácie.

Spomínanú šablónu MioWeb si obľúbili či už úplní začiatočníci, ktorí si tvoria svoj web sami, tak aj profesionáli, ktorí chcú vytvoriť nádherný web rýchlo a jednoducho.

MioWeb nie je len jedna nejaká konkrétna šablóna, je to skôr editor, vďaka ktorému váš web dostane úplne iný rozmer a moderný šmrnc. Stránky a vzhľad webu sa dajú totiž vďaka tejto šablóne upravovať len kliknutím a posúvaním myši. Tak napríklad na vloženie textu, obrázku či iného grafického prvku vám stačí len jediné kliknutie.

Vďaka MioWebu nebola tvorba webu nikdy jednoduchšia. Do WordPressu sa dajú doinštalovať takzvané pluginy, ktoré redakčný systém rozšíria o funkcie, ktoré potrebujete (napríklad pohyblivé obrázky, formuláre a podobne).  Znova nájdete tieto rozšírenia zdarma, ale tie lepšie sú platené. V MioWeb je však veľa najpoužívanejších pluginov už priamo zakomponovaných a nepotrebujete teda ďalšie rozšírenia. Tým pádom, aj keď MioWeb nie je zdarma, ušetríte stovky eur za ďalšie rozšírenia.

Pokiaľ teda nechcete do nového, rozbiehajúceho sa webu investovať väčšiu finančnú čiastku, voľba MioWebu pre vás bude určite tou správnou voľbou.