Tvorba názvu značky, loga a identity

Nech už sa venujete čomukoľvek, vaša značka, teda váš brand je presne tým, čo vás bude reprezentovať. Je to vaša identita, na základe ktorej vás ľudia spoznajú a okamžite si vás spoja s tým, čo robíte.

Prečo je značka taká dôležitá?

Tvorba identity akejkoľvek značky je náročným a zdĺhavým procesom, ktorý sa však neoplatí podceniť. Práve značka totižto vdýchne tomu, čo robíte identitu a odlíši vás od konkurencie.

A z čoho vlastne firemná identita pozostáva? Tých vecí je viac, no predovšetkým ide o:

• názov

• logo

• vizitky

• webová stránka

Toto sú veci, ktoré ľudia vidia. K firemnej identite však patrí aj reprezentácia značky, ktorá je okom neviditeľná, no o to dôležitejšia - a to princípy a hodnoty, ktoré svojim zákazníkom či klientom komunikujete. Značka totižto nie je len logo či jej názov, značka ste aj vy a celý tím ľudí, ktorí za vami stojí. Pretože princípy a hodnoty každej značky sú tvorené práve ľuďmi, ktorí sú jej súčasťou.

Pre lepšie pochopenie si uveďme jeden stručný, no veľmi výstižný príklad. Povedzme, že predávate eko produkty a verejnosti prezentujete svoj záujem o našu planétu, no balíčky budete baliť do obyčajných krabíc z pošty a každý výrobok ešte zabalíte do igelitového sáčiku zo supermarketu. Samozrejme ide o extrémny príklad, no chceli sme poukázať na to, aké dôležité je, aby bola vaša firemná identita v súlade s tým, čo robíte. Ak nejaká firma hovorí napríklad o ekologickom životnom štýle, nemôže poslať výrobok v neekologickom balení.

Budovať meno svojej značky je dnes mimoriadne dôležité a určite ide o záležitosť, do ktorej sa oplatí investovať energiu, čas i peniaze. Tak napríklad, podľa istého výskumu až 21% zákazníkov vyskúša nový produkt, ak je od ich obľúbenej značky a dokonca až 40% ľudí je ochotných za daný produkt si priplatiť, ak je od ich obľúbenej značky. Na značke jednoducho záleží.

Ako vytvoriť dobrý názov?

Vytvoriť názov značky ani zďaleka nie je také jednoduché, ako by sa mohlo zdať. Pri jeho tvorbe pamätajte na to, že by mal byť jedinečný, mal by nejakým spôsobom súvisieť s tým, čo robíte a v neposlednom rade nezabúdajte na to, že vás bude všade reprezentovať. Ako ho teda vymyslieť tak, aby bol čo najlepší? Riaďte sa týmito zásadami.

Ľahko zapamätateľný. Jedna z najväčších nástrah tvorby názvu značky spočíva v tom, že to, čo sa vám subjektívne páči (pretože k tomu máte nejaký vzťah), ostatných vôbec nezaujme a nezapamätajú si to. Vždy preto voľte názov, ktorý bude zvučný a ľahko zapamätateľný.

Pravidlo 5-10 písmen. Uveďme si len niekoľko príkladov tých najzvučnejších značiek - Google, Apple, Samsung, Amazon, Mercedes, Starbucks, Adidas… A stovky ďalších. Ako vidíte, spoločné majú to, že ich názov má 5-10 písmen. Dobre sa darí ešte aj názvom so 4 písmenami (napr. Audi či Nike), no nad 10 písmen by ste ísť určite nemali.

Pozor na podobné názvy. Pred definitívnym rozhodnutím si poriadne “zagooglite” a presvedčte sa o tom, že nikto nepoužíva podobný názov ako vy. Nezáleží ani na tom, či by išlo o konkurenciu alebo nie - ak by ste napodobnili názov nejakej zvučnej značky, ľudia by vás obvinili z kopírovania a takýto začiatok podnikania predsa určite nepotrebujete.

Pozor na nechcené prešľapy. Za všetko hovorí veľmi známy a v tom čase veľmi medializovaný prípad značky Reebok, ktorú vám určite netreba predstavovať. Ako sa hovorí, “aj majster tesár sa utne” a tento gigant v oblasti športového oblečenia sa dopustil naozaj obrovského faux-pas. V roku 1997 predstavila táto značka špeciálnu edíciu tenisiek pre ženy, ktorá bola nazvaná “Incubus”. Neskôr však vyšlo najavo, že meno Incubus figuruje aj v mytológii a ide o démona, ktorý znásilňuje spiace ženy. Firma samozrejme po tomto zistení stiahla všetky tenisky z predaja, no finančné straty boli obrovské. Opäť preto platí - googlite, googlite a ešte raz googlite.

Voľný názov. Určite si tiež nezabudnite preveriť, či je názov, ktorý ste vymysleli, všade voľný. Nezabudnite teda skontrolovať, či je pod týmto názvom možné registrovať doménu (napr. na websupport.sk) a či už nie je obsadená. Tiež si v Obchodnom registri vyhľadajte, či daná firma už nebola založená a samozrejme si tento názov zadajte aj do vyhľadávača na Facebooku, Instagrame či iných sociálnych sieťach a uistite sa v tom, že je voľný.

5 pilierov úspešnej značky

Všetko, čo má pevné základy, musí stáť na pevných pilieroch a inak tomu nie je ani pri budovaní značky. Toto je preto 5 pilierov, na ktorých stojí každý úspešný brand.

#1 Odlišnosť a nezameniteľnosť. Sami veľmi dobre viete, že žijeme v dobe, kedy je všetkého veľa a konkurencia je obrovská. Ak zákazníka ihneď nezaujmete, ten má desiatky, možno stovky ďalších možností, kde inde nakúpiť. Preto treba svojím produktom alebo svojou službou zaujať a hlavne sa od všetkých ostatných odlíšiť. To, čo ponúkate, musí byť nezameniteľné a musí to byť akoby vaším podpisom. Pretože dnes uspeje len ten, kto sa odlíši a kto je iný.

#2 Pridaná hodnota. Ponúkať len klasické služby či produkty už dnes nestačí. Okrem toho, že sa musíte odlíšiť, ku každej objednávke musíte pridať nejakú pridanú hodnotu. Veľakrát pritom úplne postačí nejaká úplná maličkosť, ako napríklad extra rýchle vybavenie a dodanie tovaru, bezplatné aktualizácie, skvelý zákaznícky servis, nejaké kurzy zdarma či špeciálne eventy. Je to len na vás a kreativite sa medze nekladú.

#3 Oslovenie cieľovej skupiny. Nech už predávate čokoľvek, jednou z vašich priorít na začiatku vášho podnikania bude vymedzenie cieľovej skupiny. Je samozrejme prirodzené, že iní ľudia majú záujem o pomôcky na štrikovanie a iní o nejaký najnovší programovací softvér. Vašou úlohou je preto porozumieť svojej cieľovej skupine a komunikovať s ňou tak, aby ste ju zaujali. Vyzdvihnite to, čo máte spoločné a nevtieravým spôsobom jej predostrite, čo jej viete ponúknuť. Ak zvolíte dobrú komunikačnú stratégiu, úspech vás určite neminie.

#4 Úprimnosť. Áno, aj tá by mala mať v podnikaní svoje nezastupiteľné miesto. V tomto prípade ide o to, o čom sme hovorili už na začiatku tejto lekcie, a to že hodnoty, ktoré prezentujete, musia byť v absolútnom súlade s tým, čo robíte. Ľudia vám inak neuverie a ak raz ich dôveru stratíte, získať ju späť je veľmi náročné, veľakrát až nemožné.

#5 Plány do budúcnosti. Podnikanie sa neriadi zásadou “tu a teraz”. Prítomnosť je samozrejme veľmi dôležitá, no treba zároveň myslieť na to, že ovplyvňuje budúcnosť, ktorú si tvoríte vy. Vytvorte si preto plán alebo víziu, kde vidíte svoju značku o 5, 10, 15 či 20 rokov a každý jeden deň, krôčik po krôčku pracujte na tom, aby ste sa tam dostali.

Ako vytvoriť dobré logo?

Tak, ako pri osobných stretnutiach, tak aj vo “virtuálnom svete” máte len jedinú možnosť spraviť dobrý prvý dojem, ktorý je vždy rozhodujúci. Logo, ktoré sa rozhodnete používať, by preto malo byť nápadité, originálne a v neposlednom rade by vás nejakým spôsobom malo vystihovať a charakterizovať. Ako sa k nemu však dostať? Možností máte hneď viacero.

Zaplaťte za logo skutočnému profesionálovi

Táto alternatíva je síce najnákladnejšia, avšak stále so sebou prináša výhody, kvôli ktorým sa do nej oplatí investovať. Ak za vytvorenie loga zaplatíte skutočnému profesionálovi, ktorého si vyberiete na základe odporúčaní vašich známych či referencií, máte takmer 100%-nú istotu, že ako výsledný produkt dostanete profesionálne logo, ktoré nebude pôsobiť amatérsky a “neodstraší” vašich klientov či zákazníkov. Navyše spolu s finálnou verziou obdržíte doklad a licenciu, zaslanie vo viacerých farebných variantách s možnosťou použitia pre ďalšie reklamné účely či možnosť získania ochrannej známky, čo začína byť trendom.

Zakúpte si logo na stránkach ponúkajúcich mikropráce

Či už navštívite slovenské jaspravim.sk, zahraničný fiverr.com alebo akúkoľvek inú podobnú stránku, na výrobu loga tu nájdete stovky ponúk. Ceny sú v porovnaní s cenami profesionálnych grafikov samozrejme neporovnateľné, avšak pozor, podobne neporovnateľná môže byť aj (ne)kvalita výsledného loga, ktoré obdržíte.

Treba mať totižto na pamäti, že ide o stránky, na ktorých svoje služby neponúkajú profesionáli s potrebnými znalosťami a dlhoročnými skúsenosťami, ale bežní ľudia, ktorí si chcú privyrobiť. Niekedy však samozrejme môžete byť výsledným produktom veľmi príjemne prekvapení.

Vyrobte si logo sami

V prípade, ak ste človekom, ktorý je počítačovo zdatný a máte predstavu, ako by malo vaše logo vyzerať, stále si ho môžete skúsiť vytvoriť sami - či už úplne celé, alebo pomocou nejakej šablóny. Opäť však treba mať na pamäti, že je lepšie nemať žiadne logo, než mať logo zlé, preto dbajte na jeho profesionálne prevedenie.

Ak si na jeho tvorbu trúfate, môžete si skúsiť pomôcť aj stránkami, ako napríklad logomaker.com, logotypemaker.com, logomakr.com či mnohé iné. Šablóny, ktoré by vám mohli vyhovovať, už ponúka aj populárna Canva.

Ako by malo vyzerať “dobré” logo?

V skutočnosti nemožno všeobecne definovať, čo to vlastne “dobré” logo je. Akékoľvek logo by však malo určite spĺňať nasledovné kritériá:

• Malo by byť “šité na mieru” presne vám, nejakým prvkom by teda malo vyjadrovať predmet vašej činnosti alebo vaše obsahové zameranie.

• V jednoduchosti je krása a čím bude vaše logo minimalistickejšie, tým viac nadčasové bude.

• Malo by byť ľahko zapamätateľné. Jeho cieľom je, aby si ho ľudia automaticky spájali s vami, práve preto je dôležitá nápaditosť.

• Dbajte na vysokú kvalitu. Akékoľvek “zrnenie”, zlé zarovnanie a podobne pôsobia veľmi amatérsky.

Nech sa už teda rozhodnete pre ktorúkoľvek z týchto možností, veríme, že sa vám podarí získať logo, ktoré bude skvele reprezentovať vaše podnikanie.